Яким би не було дитя за характером і
рухливістю — невгамовний бешкетник або тихоня, йому необхідна участь та турбота
батьків. Часом у метушні, не вистачає часу і сил пограти з дитинчам, почитати
йому або поговорити. Куди простіше включити мультики, ніж відкласти свої справи
і разом, з користю провести час. Існує багато способів захопити маленького
чимось цікавим, пізнавальним і не завжди при цьому брати участь у процесі, а
лише бути неподалік та просто спостерігати. Габарити квартир не дозволяють
проводити активні і рухливі ігри, та й не завжди це буває доречно. Краще в цих
умовах вдатися до більш спокійним розваг. Варіантів насправді нескінченна
безліч.
Кілька порад, як можна використовувати підручні засоби:
- влаштувати спільний перегляд казок і мультфільмів
з вашими коментарями: їх можна давати попутно займаючись своїми клопотами
в цій же кімнаті;
- запропонувати розмальовки з улюбленими
персонажами і олівці;
- цікавлять дітей і всілякі коробки, ящики, ємкості:
їм цікаво їх відкривати й закривати;
- можна надати в розпорядження малюка справжні
«дорослі» речі і предмети, що не б'ються і не ламаються, і показати, що з
ними можна робити: намотуйте нитки на палиці і котушки, нанизуйте прищіпки
на мотузки і т. п.
Розвиваючі ігри, які повинні бути в кожній родині:
- Зацікавити
дитину можна ліпленням з пластиліну. Яскравий, барвистий і податливий, він
доставить масу задоволення та нових вражень.
- Не
бійтеся дозволяти малювати пальчиковими фарбами, адже вони легко змиваються,
розвивають мову і дрібну моторику, позбавляють від негативних емоцій,
страхів та образ.
- Збирання
пазлів відмінно сприяє тренуванню пам'яті, розвитку уяви та логічного
мислення, концентрації уваги. Підберіть набір, відповідно до віку дитини.
І вже точно багато вечорів поспіль ваш непосида буде зайнятий.
- Конструктори
розширюють дитячий кругозір, змушують думати.
- Кінетичний
і живий пісок — не менш корисне заняття. Придбавши його, ви зможете
організувати пісочницю на столі або на підлозі. Він особливий: не
брудниться, його можна легко зібрати, а залишки видалити пилососом, навіть
з килима. Якщо його проковтнути, нічого страшного не станеться, він
нешкідливий.
Діти люблять різноманітність,
оскільки не можуть надовго зосередитися і швидко перемикають увагу. Проявіть
фантазію, допомагайте, грайте з ними на перших порах, а потім вони й самі
впораються.
Рекомендації для батьків п`ятикласників
У п’ятому класі починається новий період у
житті дитини. Вона дорослішає, переходить навчатися до середньої школи. Вимоги
до навчання змінюються, з'являються нові шкільні предмети.
П’ятий клас – це не тільки новий
етап у навчання, це і новий етап у розвитку особистості.
Рекомендації
батькам п’ятикласників
·
Надихайте
дитину на розповідь про шкільні справи. Не обмежуйте свій інтерес звичайним
питанням на зразок: «Як минув твій день у школі?» Щотижня обирайте час, вільний
від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам’ятовуйте
імена, події, деталі, про які дитина повідомляє вам, використовуйте їх надалі
для того, щоб починати бесіди про школу.
·
Регулярно
розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поводження та взаємини
з іншими дітьми. Навіть якщо немає особливих приводів, для занепокоєння,
консультуйтеся з учителем не рідше, ніж раз на місяць.
·
Знайте
програму й особливості школи, де вчиться ваша дитина. Відвідуйте всі заходи й
зустрічі, організовані батьківським комітетом і педагогічним колективом.
Використовуйте будь-які можливості дізнатися, як ваша дитина навчається і як її
навчають.
·
Допомагайте
дитині виконувати домашні завдання,але не робіть їх самі. Установіть спеціальний
час для виконання домашнього завдання і стежте за виконанням цих настанов, що
допоможе вам сформувати позитивне ставлення до навчання.
·
Допоможіть
дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі. З’ясуйте, що взагалі
цікавить вашу дитину, а потім установіть зв'язок між її інтересами й
предметами, що вивчають у школі.
·
Особливі
зусилля докладайте для того, щоб підтримувати спокійну й стабільну атмосферу
вдома, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни.
·
За
будь–якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній
атмосфері протягом першого півріччя. Спокій домашнього життя дитини допомагає
їй ефективніше розв’язувати проблеми в школі.
·
Забезпечте
своїм дітям вдале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
·
Програми
включають більше теоретичного матеріалу. Тому слід привчати дітей міцно
заучувати окремі правила з математики, української мови, історії тощо.
·
Уважно
стежте за рівнем виразного читання ваших дітей. Хай вдома виразно читають усі
тексти, що задані з різних предметів.
·
Стежте
за порадами вчителів, записаними у щоденниках і робочих зошитах.
·
Дбайте
про те, щоб дитина навчалась бути охайною в усьому, включаючи бережне ставлення
до підручників.
·
Ніколи
не поспішайте з висновками ні про дитину, ні про вчителя - прийдіть у школу,
поспілкуйтеся з учителем.
·
Намагайтесь
придбати для сімейної бібліотеки різноманітні словники та довідкову літературу.
·
Пам'ятайте,
що клас, де навчається ваша дитина, - ціле трьох колективів: дітей, батьків,
учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші будуть ці колективи, у тим кращій
атмосфері буде формуватись ваш хлопчик чи дівчинка. Це залежить від кожного й
від вас теж.
·
Не
забувайте: дитину не слід карати за невміння, а терпеливо вчити, підказувати,
радити, допомагати, підтримувати.
Шановні батьки, ваша
дитина вперше переступить поріг нового навчального закладу – школи, де на неї
чекатимуть цікаві уроки, веселі перерви, змістовне дозвілля, гарні друзі та
перша вчителька. Щоб навчання першокласника було цікавим, результативним,
приносило користь дитині і радість батькам, ми пропонуємо вам низку порад.
Пам’ятка батькам першокласника:
§ Підтримайте в дитині його прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в його шкільних справах і турботах, серйозне відношення до його перших досягнень і можливих труднощів допоможуть першокласникові підтвердити значущість його нового положення і діяльності.
§ Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими він зустрівся в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.
§ Ваш малюк прийшов у школу, щоб вчитися. Коли людина вчиться, у нього може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку.
§ Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.
§ Не пропускайте труднощів, які можуть виникнути у дитини на початковому етапі навчання в школі. Якщо у першокласника, наприклад, є логопедичні проблеми, постарайтеся впоратися з ними на першому році навчання.
§ Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов’язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам’ятайте, що похвала та емоційна підтримка (“Молодець!”, “Ти так добре впорався!”) здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.
§ Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.
§ Зі вступом до школи в житті вашого малюка з’явилася людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.
§ Навчання – це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно міняє життя дитини, але не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.
§ Підтримайте в дитині його прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в його шкільних справах і турботах, серйозне відношення до його перших досягнень і можливих труднощів допоможуть першокласникові підтвердити значущість його нового положення і діяльності.
§ Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими він зустрівся в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.
§ Ваш малюк прийшов у школу, щоб вчитися. Коли людина вчиться, у нього може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку.
§ Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.
§ Не пропускайте труднощів, які можуть виникнути у дитини на початковому етапі навчання в школі. Якщо у першокласника, наприклад, є логопедичні проблеми, постарайтеся впоратися з ними на першому році навчання.
§ Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов’язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам’ятайте, що похвала та емоційна підтримка (“Молодець!”, “Ти так добре впорався!”) здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.
§ Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.
§ Зі вступом до школи в житті вашого малюка з’явилася людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.
§ Навчання – це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно міняє життя дитини, але не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.
- Пам`ятайте, що навчання – один з найважчих видів
праці, а розумові здібності й можливості дітей неоднакові.
- Не слід вимагати від учня неможливого. Важко
визначити, до чого він здатний та як розвинути його розумові здібності.
- Навчання не сприяє розвиткові дитини, якщо воно
вимагає від неї механічного заучування і не потребує напруження розумових
сил, пізнавальної активності, мислення і дій.
- Будьте милосердні до своїх дітей. Найпростіший
метод «виховання», що не потребує ні часу, ні розуму – побити дитину і цим
її образити, озлобити або й зламати. Усуньте опіку, крик, насилля і
наказовий тон. Вони спричиняють опір у дітей, психічні травми, пригнічують
бажання й інтерес до навчання, змушують шукати порятунку у брехні.
- Розвивайте інтерес, інтелектуальні бажання,
ініціативу й самостійність дитини у навчанні та в усіх її справах.
- Запам`ятайте, що за науково обґрунтованими
нормами над виконанням усіх домашніх завдань учні 1-го класу повинні
працювати не більше 1 год., 2-го – 1,5 год., 3-5-х класів – до 2 годин,
6–7- х класів – до 2,5 год, 8 – х – до 3год., а учні 9-11-х класів – до 4
годин. Привчайте дітей користуватися годинником і не дозволяйте їм сидіти
над виконанням домашніх завдань більше встановленого часу, адже це
позначиться на їхньому здоров`ї та розумовому розвитку.
- Не примушуйте учня писати спочатку в чернетці й
кількаразово переписувати виконане домашнє завдання – це призводить до
перевтоми і відвертає дітей від навчання.
- Не хвилюйтеся, якщо ваша дитина отримає за
виконану роботу не таку оцінку, якої б ви хотіли. По-перше, оцінка
відіграє виховну роль, а, по-друге, це не остання робота і не остання
оцінка.
- Дайте дитині можливість пережити радість успіху у
навчанні, визначити індивідуальну стежку в розумовій праці.
- Перевіряйте виконані дітьми домашні завдання,
особливо на першому етапі навчання. Проте оцінюйте їх словами: «я
задоволений», «я незадоволений». Додайте слово «дуже», і будьте певні –
завтра ваша дитина дуже старатиметься, щоб ви були задоволені нею.
- Здоров`я дитини – тендітна споруда, й тримають її
три «атланти»: спадковість, спосіб життя й середовище. Тому організуйте для
своєї дитини правильний режим – зарядка, раціональне харчування, навчання
й відпочинок. Подбайте про позитивний вплив середовища, в якому перебуває
дитина.
- Організовуючи різноманітні ігри й види відпочинку
дітей, приділяйте увагу їх фізичному розвитку, особливо дрібних рухових
м`язів (пальців, кистей рук). Від цього залежить почерк дитини, якість
малювання, креслення, гри на музичних інструментах та ін.
- Обов`язково помічайте і заохочуйте навіть
найменші успіхи у навчанні та поведінці дітей.
- Батько й мати – найкращі вихователі, які, повинні
впливати на поведінку своїх дітей навіть тоді, коли їх немає вдома.
10
заповідей Януша Корчака для батьків
Януш Корчак - педагог, який відмовився
покинути своїх дітей на порозі газової камери. Не покинув і
загинув у німецькому концентраційному таборі Треблінка разом зі своїми
вихованцями - дітьми з варшавського «Будинку сиріт», хоча міг би врятуватися.
Після всього сказаного можна більше
нічого не знати про Корчака. Пропонуємо вам ознайомитися з принципами виховання
дітей, рекомендованих цією неймовірною людиною.
1. Не чекай, що твоя дитина буде такою,
як ти, або такою, як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а собою.
2. Не вимагай від дитини плати за все,
що ти для неї зробив. Ти дав їй життя, як вона може віддячити тобі? Вона дасть
життя іншому, той - третьому, і це незворотний закон подяки.
3. Не зганяй на дитині свої образи, щоб
у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й пожнеш.
4. Не стався до проблем дитини звисока.
Життя дане кожному під силу, і будь упевнений - її життя таке ж складне, як і
твоє, а може й складніше.
5. Не принижуй!
6. Не забувай, що найважливіші зустрічі
людини - зустрічі з дітьми. Звертай більше уваги на них - ми ніколи не можемо
знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
7. Не муч себе, якщо не можеш зробити
щось для своєї дитини, просто пам'ятай: для дитини зроблено недостатньо, якщо
не зроблено все можливе.
8. Дитина - це не тиран, який
заволодіває всім твоїм життям, не тільки плід з плоті і крові. Це - та
дорогоцінна чаша, яку Життя дало тобі на зберігання і розвиток в ньому творчого
вогню. Це - розкріпачена любов матері і батька, у яких буде рости не «наша»,
«своя» дитина, але і душа, яка дана на зберігання.
9. Умій любити чужу дитину. Ніколи не
роби чужій те, що не хотів би, щоб робили твоїй.
10. Люби свою дитину будь-якою -
неталановитою, невдахою, дорослою. Спілкуючись з нею - радій, бо дитина - це
свято, яке поки що поруч.
Комментариев нет:
Отправить комментарий