Інклюзивна освіта


Лист МОН № 2,5 - 281
Щодо тривалості уроків в інклюзивних класах

Організація н-р процесу для учнів з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх навчальних закладів.

читати

Навчально-методичний посібник 
"Навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами : сучасні підходи"



Агресивна дитина

АГРЕСИВНА ДИТИНА:
  • мотивована деструктивна поведінка, що суперечить нормам і правилам існування людей у суспільстві;
  • відображення внутрішнього дискомфорту;
  • невміння адекватно реагувати на події, що відбуваються навколо неї.
Можливі причини: 
  • деякі соматичні захворювання або захворювання головного мозку;
  • виховання в родині, характер покарань, що застосовують батьки у відповідь на виявлення гніву.
Критерії: 
  • Часто втрачає контроль над собою, сперечається, лається з дорослим.
  • Часто відмовляється дотримуватися правил.
  • Часто навмисне дратує людей.
  • Часто звинувачує інших у своїх помилках.
  • Часто сердиться і відмовляється зробити щось.
  • Часто заздрісна, мстива.
  • Чуттєва, дуже швидко реагує на оточення (дітей, дорослих), що дратують її.
Рекомендації. 
Працюючи з агресивною дитиною потрібно: 
  • Бути уважним до потреб дитини.
  • Демонструвати модель неагресивної поведінки.
  • Бути послідовним у покараннях дитини, карати за конкретні вчинки.
  • Покарання не повинні принижувати дитину.
  • Навчати правильному вираженню гніву.
  • Давати дитині виявляти гнів безпосередньо після фрустраційної події.
  • Навчати розпізнавати власний емоційний стан і стан оточення.
  • Розвивати здатність до емпатії.
  • Розширювати поведінковий репертуар дитини.
  • Відпрацьовувати навички реагування у конфліктних ситуаціях.
  • Учити брати відповідальність на себе.

Аутична дитина

АУТИЗМ – крайня форма порушення контактів, відхід від реальності у світ власних переживань.

Можливі причини: порушення внутрішньоутробного розвитку і хвороби раннього дитинства, мозкові дисфукнції і порушення біохімічного обміну.

Критерії:  
  • Уникає спілкування.
  • Від колективної гри відмовляється.
  • Любить дотримуватися ритуалів.
  • Говорить про себе в 2-й чи 3-й особі
  • Ні до кого не звертається з прямим запитаннями.
  • Ухиляється від прямих відповідей на запитання (часто навіть їх не чує).
  • У спілкуванні не використовує міміку та жести.
  • Пізніше за інших дітей оволодіває навичками самообслуговування.
Рекомендації:
  • Приймати дитину такою, якою вона є.
  • Орієнтуватися на інтереси дитини.
  • Дотримуватися певного режиму і ритму життя дитини.
  • Дотримуватися щоденних ритуалів (вони гарантують безпеку дитині).
  • Навчитися вловлювати найменші вербальні і невербальні сигнали дитини, що свідчать про її дискомфорт.
  • Частіше розмовляти з дитиною.
  • Забезпечити комфортну атмосферу для спілкування і виховання.
  • Терпляче пояснювати дитині зміст її діяльності, використовуючи чітку наочну інформацію (схеми, карти).
  • Уникати перевтоми дитини.

Гіперактивність — це яскраво виражена перевага збудження над гальмуванням.

Причиною гіперактивної поведінки можуть бути такі фактори:
1. Спадковість. Часто у гіперактивних дітей хтось із батьків був гіперактивним, тому однією з причин вважають спадковість. Але поки не виявлено якийсь особливий ген гіперактивності. Гіперактивність більше властива хлопчикам (співвіднесеність у популяції — п'ять хлопчиків/одна дівчинка). Більша частина гіперактив­них дітей — світловолосі та блакитноокі.
2.Здоров'я матері. Гіперактивні діти часто народжуються у мам, які страждають на алергійні захворювання (сінна лихоманка, астма, екзема, мігрень).
3. Вагітність і пологи. Проблеми, пов'язані з вагітністю (стреси, алергія), ускладне­ні пологи також можуть призвести до гіперактивності у дитини.
4. Навколишнє середовище. Наявність свинцю й нітратів у водопровідній воді, вихлопні гази, пестициди й інші хімікати у навколишньому середовищі можуть призвести до гіперактивності.
5. Дефіцит жирних кислот в організмі. Дослідження свідчать, що багато гіперактивних дітей страждають від недостачі основних жирних кислот в організмі. Симптоми цього дефіциту — постійне почуття спраги, сухість шкіри, сухе волосся, часте сечовипускання, випадки алергійних захворювань у родині (астма й екзема).
6. Дефіцит поживних елементів. У багатьох гіперактивних дітей в організмі не вистачає цинку, магнію, вітаміну В12.
7. Харчування. Всілякі добавки, харчові барвники, консерванти, нітрати, шоколад, цукор, молочні продукти, білий хліб, помідори, апельсини, яйця й інші продукти, при вживанні їх у великій кількості вважаються можливою причиною гіперактивності.
8. Неправильне виховання, вседозволеність і непослідовність.
Причиною формування гіперактивності може стати і сім'я дитини. Коли батьки виховують дитину у вседозволеності, приділяють мало уваги виховним заходам, говорять протилежні речі в присутності дитини (один з батьків карає, а другий пес­тить), то цілком можливо, що тендітна дитяча психіка дасть на це відповідь у вигляді гіперактивності.
І хоча на сьогодні існує багато версій щодо виникнення гіперактивності, фахівці вказують на те, що точні причини все ж таки не виявлені.

Гіперактивна дитина:
— Вона перебуває в постійному русі й просто не може себе контролювати, тобто, навіть, стомившись, продовжує рухати­ся, а знесилившись остаточно, плаче і кричить.
— Швидко й багато говорить, ковтає слова, перебиває, не дослуховує. Ставить мільйон запитань, але рідко вислуховує відповіді на них.
— її неможливо вкласти спати, а якщо вона спить, то нес­покійно. У неї часто бувають кишкові розлади, не рідкість усі­лякі алергії.
— Дитина — некерована, абсолютно не реагує на заборони й обмеження. І в будь-яких умовах (дім, магазин, дитсадок,дитячий майданчик) поводиться однаково активно.
— Часто провокує конфлікти. Не контролює свою агресію: б'ється, кусається, штовхається, причому пускає в хід підручні
засоби: палиці, камені.
Фахівцями розроблена система своєрідної "швидкої допомоги " при роботі з гіперактивною дитиною. Ось головні її постулати:
· Відволікти дитину від вередування.
· Підтримувати домашній чіткий розпорядок дня.
· Запропонувати вибір (іншу можливу в цей момент діяльність).
· Поставити несподіване запитання.
· Відреагувати несподіваним для дитини чином (пожарту­вати, повторити її дії).
· Не забороняти дію дитини в категоричній формі.
· Не карати, а просити (але не підлещуватися).
· Вислухати те, що хоче сказати дитина (в іншому випадку вона не почує вас).
· Автоматично, тими самими словами повторювати бага­торазово своє прохання (нейтральним тоном).
· Сфотографувати дитину або підвести її до дзеркала в той момент, коли вона вередує.
· Залишити в кімнаті одну (якщо це безпечно для її здоров'я).
· Не наполягати на тому, щоб дитина будь-що вибачилась.
· Не читати нотацій (дитина однаково їх не чує).
· Добре, якщо батьки будуть фіксувати в спеціальному що­деннику всі зміни в поведінці дитини, як вона справляється із завданнями, як реагує на заохочення й покарання, що їй біль­ше подобається робити, як вчиться та ін.

Тривожна дитина

ТРИВОЖНА ДИТИНА: якщо стан тривоги повторюється часто й у різних ситуаціях.

Можливі причини: порушення взаємин між батьками і дітьми, авторитарний стиль батьківського виховання в родині, авторитарний стиль роботи педагога, пере навантаження організму, завищені вимоги до дитини, постійне порівнювання її з іншими дітьми, розлучення батьків, висока тривожність батьків або педагога, невроз чи інші психічні розлади.

Критерії: 

  • Не може довго працювати, втомлюється.
  • Їй важко зосередитись на чомусь.
  • Будь-яке завдання викликає занепокоєння.
  • Під час виконання завдань дуже напружена.
  • Бентежиться частіше за інших.
  • Часто говорить про напружені ситуації.
  • Як правило, червоніє в незнайомій ситуації.
  • Скаржиться, що їй сняться страшні сни.
  • Руки в неї зазвичай холодні і вологі.
  • У неї нерідко буває розлад роботи шлунка.
  • Сильно упріває, коли хвилюється.
  • В неї поганий апетит.
  • Погано засинає, спить неспокійно.
  • Полохлива, багато що викликає в неї страх.
  • Зазвичай неспокійна, легко засмучується.
  • Часто не може стримати сліз.
  • Погано переносить чекання.
  • Не любить братися за нову справу.
  • Невпевнена в собі, у своїх силах.
  • Боїться труднощів.
Рекомендації: 
  • Працюючи з тривожною дитиною, уникайте змагань і видів робіт, що враховують швидкість.
  • Не порівнюйте дитину з оточенням.
  • Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію.
  • Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше хваліть її, але, щоб вона знала за що.
  • Частіше звертайтеся до дитини.
  • Демонструйте зразки впевненої поведінки, будьте прикладом.
  • Не ставте до дитини завищених вимог.
  • Будьте послідовні у вихованні.
  • Намагайтеся робити дитині якнайменше зауважень.
  • Використовуйте покарання лише в крайніх випадках.
  • Не принижуйте дитину, караючи її. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий