Лист МОН № 2,5 - 281
Щодо тривалості уроків в інклюзивних класах
Організація н-р процесу для учнів з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх навчальних закладів.
читати
Навчально-методичний посібник
"Навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами : сучасні підходи"
Агресивна дитина
АГРЕСИВНА ДИТИНА:
- мотивована
деструктивна поведінка, що суперечить нормам і правилам існування людей у
суспільстві;
- відображення
внутрішнього дискомфорту;
- невміння
адекватно реагувати на події, що відбуваються навколо неї.
Можливі причини:
- деякі соматичні захворювання або захворювання
головного мозку;
- виховання в родині, характер покарань, що
застосовують батьки у відповідь на виявлення гніву.
Критерії:
- Часто
втрачає контроль над собою, сперечається, лається з дорослим.
- Часто відмовляється
дотримуватися правил.
- Часто
навмисне дратує людей.
- Часто
звинувачує інших у своїх помилках.
- Часто
сердиться і відмовляється зробити щось.
- Часто
заздрісна, мстива.
- Чуттєва,
дуже швидко реагує на оточення (дітей, дорослих), що дратують її.
Рекомендації.
Працюючи з агресивною дитиною
потрібно:
- Бути
уважним до потреб дитини.
- Демонструвати
модель неагресивної поведінки.
- Бути
послідовним у покараннях дитини, карати за конкретні вчинки.
- Покарання
не повинні принижувати дитину.
- Навчати
правильному вираженню гніву.
- Давати
дитині виявляти гнів безпосередньо після фрустраційної події.
- Навчати
розпізнавати власний емоційний стан і стан оточення.
- Розвивати
здатність до емпатії.
- Розширювати
поведінковий репертуар дитини.
- Відпрацьовувати
навички реагування у конфліктних ситуаціях.
- Учити
брати відповідальність на себе.
Аутична дитина
АУТИЗМ – крайня форма
порушення контактів, відхід від реальності у світ власних переживань.
Можливі причини: порушення
внутрішньоутробного розвитку і хвороби раннього дитинства, мозкові дисфукнції і
порушення біохімічного обміну.
Критерії:
- Уникає спілкування.
- Від колективної гри відмовляється.
- Любить дотримуватися ритуалів.
- Говорить про себе в 2-й чи 3-й особі
- Ні до кого не звертається з прямим запитаннями.
- Ухиляється від прямих відповідей на запитання
(часто навіть їх не чує).
- У спілкуванні не використовує міміку та жести.
- Пізніше за інших дітей оволодіває навичками
самообслуговування.
Рекомендації:
- Приймати дитину такою, якою вона є.
- Орієнтуватися на інтереси дитини.
- Дотримуватися певного режиму і ритму життя
дитини.
- Дотримуватися щоденних ритуалів (вони гарантують
безпеку дитині).
- Навчитися вловлювати найменші вербальні і
невербальні сигнали дитини, що свідчать про її дискомфорт.
- Частіше розмовляти з дитиною.
- Забезпечити комфортну атмосферу для спілкування і
виховання.
- Терпляче пояснювати дитині зміст її діяльності,
використовуючи чітку наочну інформацію (схеми, карти).
- Уникати перевтоми дитини.
Гіперактивність — це яскраво виражена перевага збудження над
гальмуванням.
Причиною гіперактивної поведінки можуть бути такі фактори:
1. Спадковість. Часто у гіперактивних
дітей хтось із батьків був гіперактивним, тому однією з причин вважають спадковість.
Але поки не виявлено якийсь особливий ген гіперактивності. Гіперактивність
більше властива хлопчикам (співвіднесеність у популяції — п'ять хлопчиків/одна
дівчинка). Більша частина гіперактивних дітей — світловолосі та блакитноокі.
2.Здоров'я матері. Гіперактивні діти
часто народжуються у мам, які страждають на алергійні захворювання (сінна
лихоманка, астма, екзема, мігрень).
3. Вагітність і пологи. Проблеми, пов'язані з
вагітністю (стреси, алергія), ускладнені пологи також можуть призвести до
гіперактивності у дитини.
4. Навколишнє середовище. Наявність свинцю й
нітратів у водопровідній воді, вихлопні гази, пестициди й інші хімікати у
навколишньому середовищі можуть призвести до гіперактивності.
5. Дефіцит жирних кислот в організмі. Дослідження свідчать,
що багато гіперактивних дітей страждають від недостачі основних жирних кислот в
організмі. Симптоми цього дефіциту — постійне почуття спраги, сухість шкіри,
сухе волосся, часте сечовипускання, випадки алергійних захворювань у родині
(астма й екзема).
6. Дефіцит поживних елементів. У багатьох
гіперактивних дітей в організмі не вистачає цинку, магнію, вітаміну В12.
7. Харчування. Всілякі добавки, харчові барвники, консерванти,
нітрати, шоколад, цукор, молочні продукти, білий хліб, помідори, апельсини,
яйця й інші продукти, при вживанні їх у великій кількості вважаються можливою
причиною гіперактивності.
8. Неправильне виховання, вседозволеність і непослідовність.
Причиною формування гіперактивності може стати і сім'я дитини. Коли батьки
виховують дитину у вседозволеності, приділяють мало уваги виховним заходам,
говорять протилежні речі в присутності дитини (один з батьків карає, а другий
пестить), то цілком можливо, що тендітна дитяча психіка дасть на це відповідь
у вигляді гіперактивності.
І хоча на сьогодні існує багато версій щодо виникнення гіперактивності,
фахівці вказують на те, що точні причини все ж таки не виявлені.
Гіперактивна дитина:
— Вона перебуває в постійному русі й просто не може себе контролювати,
тобто, навіть, стомившись, продовжує рухатися, а знесилившись остаточно, плаче
і кричить.
— Швидко й багато говорить, ковтає слова, перебиває, не дослуховує. Ставить
мільйон запитань, але рідко вислуховує відповіді на них.
— її неможливо вкласти спати, а якщо вона спить, то неспокійно. У неї
часто бувають кишкові розлади, не рідкість усілякі алергії.
— Дитина — некерована, абсолютно не реагує на заборони й обмеження. І в
будь-яких умовах (дім, магазин, дитсадок,дитячий майданчик) поводиться однаково
активно.
— Часто провокує конфлікти. Не контролює свою агресію: б'ється, кусається,
штовхається, причому пускає в хід підручні
засоби: палиці, камені.
засоби: палиці, камені.
Фахівцями розроблена система своєрідної "швидкої допомоги " при
роботі з гіперактивною дитиною. Ось головні її постулати:
· Відволікти дитину від вередування.
· Підтримувати домашній чіткий розпорядок дня.
· Запропонувати вибір (іншу можливу в цей момент діяльність).
· Поставити несподіване запитання.
· Відреагувати несподіваним для дитини чином (пожартувати, повторити її
дії).
· Не забороняти дію дитини в категоричній формі.
· Не карати, а просити (але не підлещуватися).
· Вислухати те, що хоче сказати дитина (в іншому випадку вона не почує
вас).
· Автоматично, тими самими словами повторювати багаторазово своє прохання
(нейтральним тоном).
· Сфотографувати дитину або підвести її до дзеркала в той момент, коли вона
вередує.
· Залишити в кімнаті одну (якщо це безпечно для її здоров'я).
· Не наполягати на тому, щоб дитина будь-що вибачилась.
· Не читати нотацій (дитина однаково їх не чує).
· Добре, якщо батьки будуть фіксувати в спеціальному щоденнику всі зміни в
поведінці дитини, як вона справляється із завданнями, як реагує на заохочення й
покарання, що їй більше подобається робити, як вчиться та ін.
Тривожна дитина
ТРИВОЖНА ДИТИНА: якщо стан тривоги
повторюється часто й у різних ситуаціях.
Можливі причини: порушення взаємин
між батьками і дітьми, авторитарний стиль батьківського виховання в родині,
авторитарний стиль роботи педагога, пере навантаження організму, завищені
вимоги до дитини, постійне порівнювання її з іншими дітьми, розлучення батьків,
висока тривожність батьків або педагога, невроз чи інші психічні розлади.
Критерії:
- Не може довго працювати, втомлюється.
- Їй важко зосередитись на чомусь.
- Будь-яке завдання викликає занепокоєння.
- Під час виконання завдань дуже напружена.
- Бентежиться частіше за інших.
- Часто говорить про напружені ситуації.
- Як правило, червоніє в незнайомій ситуації.
- Скаржиться, що їй сняться страшні сни.
- Руки в неї зазвичай холодні і вологі.
- У неї нерідко буває розлад роботи шлунка.
- Сильно упріває, коли хвилюється.
- В неї поганий апетит.
- Погано засинає, спить неспокійно.
- Полохлива, багато що викликає в неї страх.
- Зазвичай неспокійна, легко засмучується.
- Часто не може стримати сліз.
- Погано переносить чекання.
- Не любить братися за нову справу.
- Невпевнена в собі, у своїх силах.
- Боїться труднощів.
Рекомендації:
- Працюючи з тривожною дитиною, уникайте змагань і
видів робіт, що враховують швидкість.
- Не порівнюйте дитину з оточенням.
- Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи
на релаксацію.
- Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше
хваліть її, але, щоб вона знала за що.
- Частіше звертайтеся до дитини.
- Демонструйте зразки впевненої поведінки, будьте
прикладом.
- Не ставте до дитини завищених вимог.
- Будьте послідовні у вихованні.
- Намагайтеся робити дитині якнайменше зауважень.
- Використовуйте покарання лише в крайніх випадках.
- Не принижуйте дитину, караючи її.
Комментариев нет:
Отправить комментарий